Prototips en codi obert
Participants


CandelHart

Escola d’Art i Disseny Deià

Facultat de Belles Arts (UB).
Grup de Crítica de la representació


Facultat de Belles Arts (UB).
Grup de Visualitats contemporànies


Xarxa d’Arts Combinatòries


Equip impulsor
4a cimera de Prototips en codi obert. 28.03.12

La quarta reunió general del projecte Prototips en codi obert va tenir lloc al centre cultural L’Harmonia, a L’Hospitalet del Llobregat. En aquesta ocasió el grup CandelHart feia d’amfitrió als grups d’investigació del projecte, dels quals van acudir representants del grup de Crítica de la representació de la Facultat de Belles Arts de la UB i del grup del Màster d’Art Actual de la IL3, així com membres de l’equip impulsor de Prototips en codi obert, d’entre els quals Núria Soler i Linda Valdés també van informar a la resta d’assistents sobre el projecte que desenvolupa la Xarxa d’Arts Combinatòries.

Per començar els grups es varen informar mútuament sobre l’estat en què es trobaven els seus projectes. Alba Benavent i Maria Murillo varen començar introduint els projectes d’investigació que estan en procés d’iniciar en el marc del Màster d’Art Actual, en un grup que formen conjuntament a Alba Braza i Jeice Hernández i que coordina Oriol Fontdevila. En aquest cas el grup enfocarà diferents projectes de tesina de màster que consideraran materials de l’arxiu de manera dispar, com és el cas de la proposta de Maria Murillo, que es dedica a analitzar el rol del comissari en el desenvolupament de projectes educatius, o la d’Alba Benavent, que es fixa en el concepte de museu i la seva relació amb l’espai públic que s’ha articulat amb els projectes i direccions de museu que ha portat a terme Manolo Borja-Vilell, el primer director de la Fundació Tàpies.

Pel que fa al grup de Crítica de la representació de la Facultat de Belles Arts de la UB van assistir a la reunió alguns dels alumnes, entre els que hi havia Marta Zulema i Roberto Pallas.  En aquest cas els projectes d’investigació han finalitzat amb l’avaluació acadèmica del primer quadrimestre del curs 2011-12, mentre que alguns dels alumnes segueixen vinculats amb el projecte de cara a valorar el procés en relació a Prototips en codi obert i pensar en formats per donar-lo a conèixer públicament. Pel que fa a la cimera el grup va comentar alguns dels punts de la pròpia valoració, com és la manca de temps que consideren que van disposar per desenvolupar les investigacions, així com el fet que els projectes es desenvolupessin en uns paràmetres estrictament acadèmics i que no s’hagués permès donar lloc a processos creatius. Es va comentar també el filtre que el professor de l’assignatura, Martí Peran, havia proposat per a la incorporació de treballs dels alumnes a l’arxiu. Del centenar de treballs que el grup ha generat, a l’arxiu se n’incorporaran dotze. Els estudiants van plantejar la qüestió d’ingressar a l’arxiu com un “premi” que el professor ha establert per aquells treballs amb més bona nota i que d’alguna manera o altra s’havien plantejat rellegir els mateixos límits de l’arxiu.

Pel que fa a CandelHart,  el grup va tractar de l’exposició que recentment havien organitzat al Centre cultural Bellvitge-El Gornal, ‘Vivimos en Bellvitge en piso de propiedad’, on es mostraven un conjunt de serigrafies a l’entorn de la memòria personal que els membres del col·lectiu tenen del barri. Així mateix es va parlar del conjunt de visites a l’arxiu de la Fundació que el col·lectiu està realitzant aquests dies i que es desenvolupen intencionadament sense suport en la interpretació de documents –el qual el grup havia rebut inicialment de la mà d’Oriol Fontdevila i Marta Mariño. En aquest sentit el grup ha iniciat també una reflexió sobre els límits de l’arxiu, sobre la qual van compartir algunes qüestions amb els demés grups.

Pel que fa a la Xarxa d’Arts Combinatòries es va tractar sobre alguns avanços en la investigació i en la proposta d’activitat que el grup està pensant per desenvolupar en el marc de l’exposició ‘Tàpies i el cos’, que tindrà lloc pròximament a la Fundació Tàpies. Es va comentar l’activitat que s’havia portat a terme amb el grup de visionat d’obres d’Antoni Tàpies per a l’extracció de conceptes per treballar després amb públics.  El grup també està treballant amb documentació que es genera en temps real des del comissariat de l’exposició, així com en relació amb el departament educatiu de la Fundació.

Un dels punts principals de l’ordre del dia va ser la realització d’una publicació en relació al projecte Prototips en codi obert. Des de la direcció de la Fundació Tàpies s’ha ofert la possibilitat d’editar un catàleg sobre els projectes que s’han portat a terme amb la primera temporada del projecte, el qual hi ha la intenció de presentar de cara a la primera setmana de juliol, en relació amb la presentació pública de la plataforma digital d’Arts combinatòries.

A la reunió es varen plantejar algunes possibilitats per treballar la publicació i també es va establir un planning de producció amb els diferents grups.  Pel que fa als continguts, es va parlar de la possibilitat de considerar-ne de tres tipus: primer, continguts destinats a introduir el projecte Prototips en paràmetres generals; segon, continguts específics a propòsit dels projectes i processos de treball que ha desenvolupat cada grup; i, tercer, continguts que siguin fruit de creuaments i intercanvis que s’estableixen entre els diferents grups, tant els que s’han generat fins el moment com els nous que la mateixa realització de la publicació pot servir per generar.

Pel calendari que es va establir els grups haurien estat pensant propostes de treball al llarg del mes d’abril per iniciar la realització de textos i el procés editorial de cara el mes de maig de 2012. La 5a cimera, prevista pel pròxim 16 de maig, haurà de servir als grups per posar en comú els materials que s’hagin generat, així com es comptarà amb la col·laboració d’Albert Ibáñez, dissenyador de la Fundació Tàpies, que s’encarregarà de la maquetació del llibre. El llibre tindrà el format dels catàlegs que edita actualment la Fundació , que són de baix cost i s’imprimeixen des de la mateixa institució. Així mateix la publicació es preveu que es distribueixi per Internet i que es pugui descarregar gratuïtament.