Logo Fundació Antoni Tàpies

Obres d’Antoni Tàpies en l’espai públic

Per a Antoni Tàpies l’art és una via de coneixement i un mitjà de transformació de la consciència. Aquesta funció social de l’art és present de manera coherent al conjunt de la seva obra, tant en la vessant plàstica com en la literària.
La implicació d’Antoni Tàpies en l’esfera pública es fa palesa de manera encara més significativa en la relació d’obres que es descriuen a continuació.

Totes aquestes obres tenen en comú el fet d’estar instal·lades en espais públics, malgrat que no totes van ser concebudes per ser-hi. Amb tot, l’obra interactua en el context amb la comunitat, i adquireix una implicació col·lectiva que fa que s’hagi considerat com a espai públic tant l’espai urbà comú com aquelles institucions on tenen lloc la vida política i els esdeveniments socials.

Es tracta d’obres d’accés lliure. En alguns casos, però, cal consultar els horaris de visita de les diverses institucions que les acullen.

La Fundació organitza itineraris guiats per donar a conèixer l’obra pública d’Antoni Tàpies ubicada a la ciutat de Barcelona; l’objectiu és suscitar una reflexió sobre el concepte d’espai urbà i d’obra d’art públics.


A BARCELONA I L’ÀREA METROPOLITANA

7 de novembre, 1971
Procediment mixt sobre tela
234 x 150 cm
Col·lecció Parlament de Catalunya, Barcelona
Emplaçada a la rotonda que uneix els salons de Passos Perduts, Parlament de Catalunya, Barcelona
Vegeu el mapa

7 de novembre, 1971 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Mart Gasull



Monument Homenatge a Picasso, 1983
Objecte-assemblatge dins un cub de vidre
4 x 4 x 4 m
Col·lecció Ajuntament de Barcelona, Barcelona
Emplaçada en el Passeig Picasso, Barcelona
Vegeu el mapa
Monument Homenatge a Picasso, 1983 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Fundaci Antoni Tpies



11 de setembre, 1983
Mosaic de gres i marbre
22,60 x 20,75 m
Obra realitzada amb la col·laboració de J. Gardy Artigas
Col·lecció Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, Barcelona Emplaçada a la plaça Catalunya, Sant Boi de Llobregat, Barcelona
Vegeu el mapa
11 de setembre, 1983 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Fundaci Antoni Tpies



Núvol i cadira, 1990
Alumini anoditzat i acer inoxidable
12,7 x 24 x 6,8 m
Obra realitzada amb la col·laboració de Pere Casanovas
Col·lecció Ajuntament de Barcelona, Barcelona Emplaçada sobre la façana de la Fundació Antoni Tàpies, Barcelona
Vegeu el mapa
Nvol i cadira, 1990 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Raimon Ramis



Les quatre cròniques, 1990
Procediment mixt sobre fusta
251 x 600 cm
Col·lecció Generalitat de Catalunya, Barcelona
Obra emplaçada a la Sala Tarradellas (sala de Govern), Palau de la Generalitat de Catalunya, Barcelona
Vegeu el mapa
Les quatre crniques, 1990 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Jordi Bedmar (Imatge cedida per la Generalitat de Catalunya)



Rinzen, 1992-1993
Instal·lació
Llit: 205 x 400 x 90 cm, somiers: 6 x 200 x 57 cm, cadires: 98 x 41 x 12 cm c/u, quadre: 400 x 400 cm
Primera versió: presentada al Pavelló d’Espanya de la XLV Biennal de Venècia (guardonada amb el Lleó d’Or d’aquest certamen); i segona versió: el 1998 l’obra s’instal·la definitivament al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA)
Col·lecció MACBA. Fundació Museu d’Art Contemporani, Barcelona. Donació REPSOL YPF
Emplaçada al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Barcelona
Vegeu el mapa
Rinzen, 1992-1993 (fragment) Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP. (Imatge cedida pel Museu dArt Contemporani de Barcelona [MACBA])



Sala de reflexió, 1996
Instal·lació
10 x 5 x 10 m
Obra realitzada en col·laboració amb els arquitectes Jordi Garcés i Enric Sòria
Col·lecció Universitat Pompeu Fabra, Barcelona
Emplaçada a la Universitat Pompeu Fabra, Barcelona
Vegeu el mapa
Sala de reflexi, 1996 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Frederic Camallonga. (Imatge cedida per la Universitat Pompeu Fabra)



Complement, 1999
Procediment mixt i assemblatge sobre fusta
250 x 600 cm
Col·lecció Ajuntament de Barcelona, Barcelona
Emplaçada a l’Edifici Fòrum, Barcelona
Vegeu el mapa
Complement, 1999 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Mart Gasull


EN ALTRES LLOCS DE CATALUNYA

Composició, 1996
Bronze pintat
213,5 x 210,5 x 22,5 cm
Exemplar únic
Obra fosa en bronze als tallers Barberí, Riudellots de la Selva
Col·lecció Caixa de Girona, Girona
Emplaçada al carrer de la Creu, 31, Girona
Vegeu el mapa

Composici, 1996 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Mart Gasull



Gran campana, 1996
Bronze pintat
180,5 x 226 x 129,5 cm
Edició de 3 exemplars
Obra fosa en bronze als tallers Barberí, Riudellots de la Selva
Col·lecció Ajuntament de Sabadell, Sabadell, Barcelona
Emplaçada a la plaça Racó del Campanar, Sabadell.
Vegeu el mapa
Gran campana, 1996 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Toni Pearroya. (Imatge cedida per lAjuntament de Sabadell)




A L’ESTRANGER

Mural sud, 1962
Procediment mixt sobre fusta
3,08 x 16,33 m
Biblioteca de la Handels-Hochschule, St. Gallen
Vegeu el mapa
Mural sud, 1962 (fragment). Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: autor desconegut



Mural oest
1962
Procediment mixt sobre fusta
3,08 x 16,36 m
Biblioteca de la Handels-Hochschule, St. Gallen
Vegeu el mapa
Mural, 1962 (fragment). Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: autor desconegut



Ventalles I, Ventalles II i Ventalles III, 1968
Tinta xinesa sobre llençols plegats i cosits
Finestres: 280 x 318 x 318 cm
Obra realitzada en col·laboració amb l’arquitecte Mirco Ravanne
Col·lecció Convent dels Caputxins de Sion, Suïssa
Emplaçada al Convent dels Caputxins de Sion, Suïssa
Vegeu el mapa
Ventalles I, Ventalles II i Ventalles III, 1968 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Jean Mohr



Gran esquinçall, 1970
Pintura acrílica i assemblatge sobre tela
250 x 750 cm
Col·lecció Teatre de St. Gallen, Suïssa
Emplaçada al vestíbul del Teatre de St. Gallen, Suïssa
Vegeu el mapa
Gran esquinall, 1970 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Pius Rast



Díptic mural I i Díptic mural II, 1990
Esmalt sobre lava
300 x 400 i 300 x 450 cm
Col·lecció Musée d’art moderne de Céret, Ceret
Emplaçada a l’entrada del Musée d’art moderne de Céret, Ceret
Vegeu el mapa
Dptic mural I i Dptic mural II, 1990 Fundaci Antoni Tpies, Barcelona/VEGAP de la fotografia: Studio Pyrnes

Sala de reflexió, 1996
© Fundació Antoni Tàpies, Barcelona/VEGAP © de la fotografia: Frederic Camallonga. (Imatge cedida per la Universitat Pompeu Fabra)