Del 17 al 31 de gener de 2014

DISPOSITIUS POST-

DISPOSITIUS POST- és un projecte d’IDENSITAT que proposa diverses fases amb l’objectiu de reflexionar, imaginar, debatre i proposar intervencions i usos de l’espai públic en un futur més enllà d’un escenari condicionat per la decadència i les tensions que genera la crisi.

Espais - Trames - Buits / Transformacions - Transferències - Creativitats

Si plantegem el supòsit que la cultura és una construcció social i territorial, que la societat és una construcció cultural i territorial, i que el territori és una articulació espacial, temporal, social i cultural, la relació cultura-societat-territori adquireix aleshores una gran força i potencialitat en la seva articulació combinant creativitat i espai social.

L’actual escenari, immers en un procés de transformació que afecta l’economia, la política i l’estructura social, ha deixat a les ciutats espais buits, edificis a mig construir, infraestructures prorrogades... presències que contribueixen a escenificar un panorama post-bèl·lic, restes d’una guerra forjada en l’especulació i l’evolució de les enginyeries financeres i la pèrdua de valor de les polítiques públiques. La notòria incapacitat dels governs per reconduir l’actual situació es tradueix en la implementació de polítiques específiques fonamentades en l’austeritat selectiva i en l’experimentació, que tendeixen a reconvertir la societat en una empresa tecnològica territorial. Si aquesta empresa es recolza a més en un alt grau de competitivitat i connectivitat únicament virtual, la relació cultura-societat-territori queda mutilada.

Ens trobem, doncs, en un moment de transformació de la relació entre espais i trames, entre llocs i xarxes. De transformació també en la forma com la creativitat resultant de processos col·laboratius pot incidir en la forma de fer les ciutats des de les persones; en un moment favorable per assajar metodologies cooperatives que transfereixin coneixements i habilitats i que, al mateix temps, comparteixin diverses formes de fer i pensar sobre el lloc.

En el marc de FAQ: Zona de preguntes freqüents, DISPOSITIUS POST- es concreta en dos parts complementàries:

- SEMINARI +TALLER+ SEMINARI EXPANDIT [Seminari + Taller, 17 a 25 de gener de 2014] i [Seminari Expandit, durant el curs 2013-2014]

- EXPOSICIÓ DE PROJECTES I INTERVENCIONS A L’ ESPAI PÚBLIC [Consell de Cent entre Comte Borell i Viladomat, a l’entorn del solar de Germanetes] [17-31 de gener de 2014]

SEMINARI +TALLER+ SEMINARI EXPANDIT, és una proposta que parteix de la intenció de crear espais de reflexió permanent en els quals conflueixin perspectives i pràctiques diverses que contribuiran a imaginar la construcció de dos espais-ciutat i de les relacions que en ells es desenvolupin en un escenari de transformació, de canvi de paradigma social, cultural, institucional, polític i econòmic.

En aquest escenari post-, quin hauria de ser el paper de les pràctiques i institucions culturals en relació amb la societat? Quines són les potencialitats i les limitacions de les xarxes d’acció ciutadana a l’hora d’assumir i liderar propostes de transformació de futur? Quines estratègies traçar per enfrontar a la confusió generada pel desmantellament programat de l’àmbit d’allò públic? Com ens plantegem formes diverses d’experimentar/pensar/construir noves institucions des de les pràctiques culturals? Aquestes i d’altres qüestions s’articularan en tres eixos de discussió i debat:

- CULTURES/POLÍTIQUES POST- polítiques culturals i institució
- CREACIÓ/SOCIETAT POST- polítiques socials i autogestió
- PROSPECCIONS DE FUTUR/ REALITATS O FICCIONS POST- realitats

Seminari Post- s’organitza a partir de la combinació de dos espais de reflexió i debat:

- [SEMINARI] + [TALLER], del 17 al 25 de gener. Seminari obert al públic que comptarà amb una conferència inaugural, diferents debats i taules rodones i un taller.

- [SEMINARI EXPANDIT], en col·laboració amb diversos grups d’investigació especialitzats (art, sociologia, urbanisme i polítiques culturals) del context local, que es concep com un espai permanent de reflexió interdisciplinària, de formació continuada i d’acompanyament a la producció de projectes. El Seminari Expandit s’estén de novembre de 2013 i durant tot 2014.

EXPOSICIÓ DE PROJECTES I INTERVENCIONS A L’ESPAI PÚBLIC. Compta amb la participació de Catie de Balmann, Maria Anwander, Olaia Sendón, Álvaro Muñoz Ledo, Constanza Jarpa, Juan Pablo Martínez, Miquel García, Juan Arturo Piedrahita i Isadora Willson, Colectivo Raons Públiques, Laia Solé, Grup DIX-POSITIVOS, Gianluca Cresciani.

DISPOSITIUS POST- consta de diverses fases entre 2013 i 2014. Compta amb la col·laboració de la Fundació Antoni Tàpies, Recreant Cruïlles, el recolzament de la Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura, l’Ajuntament de Barcelona, l’Institut Francès de Barcelona i Hangar. Forma part d’ECLECTIS (European Citizens’ Laboratory for Empowerment: Cities Shared. Projecte cofinançat per la Unión Europea - Programa Cultura) www.eclectis.eu