Divendres 24 i dissabte 25 de gener del 2014

DISPOSITIUS POST- | Seminari

Hi participen: Ana Méndez de Andés | Tania Ragasol | Marco Stathopoulos | Joan Subirats | Jeanne van Heeswijk | Peter Westenberg.

Taules d’intercanvi i presentació de projectes: Waag Society [Amsterdam] | Prostoroz [Ljubljana] | Expeditio [Kotor] | Transforma [Torres Vedras] | Idensitat [Barcelona] | European Forum for Architectural Policies [Brusel·les] | Dédale [París] | Recreant Cruïlles [Barcelona] i els artistes que participen en les intervencions en l’espai públic.

PROGRAMA DEL SEMINARI

24-25.01.2014 |SEMINARI

17.00h - 17.30h JOAN SUBIRATS [Barcelona] | Espai públic i espai comú
17.30h - 18.10h JEANNE VAN HEESWIJK [Amsterdam] | Art i compromís social
18.10h - 18.50h TANIA RAGASOL [Mèxic DF] | Casa Vecina - Cas d’estudi
18.50h - 19.10h Pausa
19.10h - 19.50h PETER WESTENBERG [Brussel·les] | Constant - Cas d’estudi
19.50h - 20.45h Debat

25.01.2014 | SEMINARI

10.30h - 11.00h ANA MÉNDEZ DE ANDÉS [Madrid] | L’espai públic com a camp de batalla
11.00h - 11.30h MARCO STAHOPOULOS [París] | Arquitectura pirata
11.30h - 12.15h Debat
12.15h - 12.30h Pausa
12.30h - 14.00h Taules d’intercanvi i presentació de projectes
Membres participants del projecte ECLECTIS i artistes que intervenen en l’espai públic: Dédale [París] | Expeditio [Kotor] | Transforma [Torres Vedras] | Idensitat [Barcelona] | PACT [Brusel·les] | Prostoroz [Ljubljana] | | Waag Society [Amsterdam] Recreant Cruïlles [Barcelona] | Maria Anwander [Bregenz] | Catie de Balmann [París] | Olaia Sendón [la Corunya] | Álvaro Muñoz Ledo [Barcelona] | Proyecto Atlas [Barcelona] | Raons Públiques [Barcelona] | Laia Solé [Nova York] | Grup DIX-POSITIVOS [Barcelona] | Gianluca Cresciani [Roma].
15.00–16.00 h, Dinar popular a l’espai de Germanetes
17.00–19.00 h, Visita comentada dels projectes d’intervenció en l’espai públic. [Consell de Cent entre Comte Borell i Viladomat, a l’entorn del solar de Germanetes]

Presentacions en castellà i anglès amb servei de traducció.

ANA MÉNDEZ DE ANDES. Sobre eventologia, cavalls de Troia i pràctiques constituents. L’espai públic com a camp de batalla.
L’espai públic es pressuposa el territori de producció del comú per excel·lència; lloc d’interacció, trobada i serendipitat. No obstant això, en tant que espai de visibilitat i representació política, de generació de capital simbòlic i financer, es troba sota l’escrutini, control i explotació d’agents tant públics com privats. En aquest camp de forces en disputa, les intervencions des del camp de la producció cultural es proposen sovint com mediacions institucionals, generadors d’estratègies d’hacktivisme o de zones d’auto-gestió temporal. L’interès per part de les institucions culturals en els últims anys per aquest tipus de pràctiques ha generat un interessant rang d’experiències entre l’apologia de l’esdeveniment i la producció d’autonomia.

Ana Méndez de Andes, és arquitecta per l’ETSA de Madrid, ha treballat en el camp del paisatgisme i el disseny urbà a Amsterdam, Londres i Madrid i ha estat professora a la Universitat Europea de Madrid i l’Institut Europeu di Design. Co-fundadora dels col·lectius Car-tac, Areaciega i del seminari Urbanacción, forma part de l’Observatorio Metropolitano de Madrid. El seu camp d’investigació es desenvolupa al voltant dels conflictes i reapropiacions l’espai públic, els comuns urbans i les cartografies tàctiques.

TANIA RAGASOL. Casa Vecina – Cas d’estudi
A partir de la revisió d’accions i activitats específiques desenvolupades a Casa Vecina com a part dels dos eixos programàtics (Estudio Extendido i Taller de Microurbanismo) durant els últims 3 anys, s’intentarà visualitzar i plantejar possibles respotes als interrogants plantejats per Dispositius Post: Quin hauria de ser el paper de les pràctiques i institucions culturals en relació amb la societat? Què i com podem aportar a la construcció d’espais-ciutat a través de pràctiques culturals des d’una institució?

Tania Ragasol, directora de Casa Vecina. Historiadora de l’art (Universidad Iberoamericana, Ciudad de México). Durante 1998 va coordinar la revista mexicanad’art contemporani Poliester, pintura y no pintura. Va ser coordinadora editorial en el Museo de Arte Carrillo Gil (Ciutat de Méxic, 1998-2000), i curadora associada en l’àrea d’art contemporani del Museo Tamayo Arte Contemporáneo (Ciutat de Mèxic, 2001-2003). Alguns dels seus projectes independents són: Jardines móviles (Casa del Lago, Ciudad de México, 2007) i Jorge Contreras Chacel. Fotògraf (Casa Museo Luis Barragán, Ciutat de Mèxic, 2004). Curadora asociada de inSite_05 (San Diego/Tijuana 2003-2005) i subdirectora curatorial del Museo de Arte Moderno (Ciutat de Mèxic, 2007-2008). www.casavecina.com

PETER WESTENBERG. Constant. Cas d’estudi
Constant és una associació amb seu a Brussel·les, que treballa per a les arts i els mitjans. Opera com un laboratori per als participants interessats en la cultura lliure i les eines lliures per a la cultura. La pràctica multidisciplinària i intersectorial de Constant crea situacions col·lectives en què la creació i el desenvolupament tecnològic són compartits entre els membres associats. Els projectes Parlez-vous Saint-Gilles i La Langue Schaerbeekoise construeixen ponts entre les comunitats lingüístiques multiculturals que viuen a Brussel·les. Aquests projectes se situen en una posició entre l’instrument polític i la visió alternativa de les institucions de base.

Peter Westenberg. Artista visual que treballa amb mitjans com el cinema, el vídeo i les intervencions urbanes. És membre fundador de Constant, una organització amb seu a Brussel·les per l’art i els mitjans, en actiu des de 1997 en les àrees del feminisme, els drets d’autor i la creació de xarxes alternatives. Entre 2002 i 2004, va dirigir el treball de vídeo ’Uit + Thuis ". Ha impartid clases a Artez Institute of the Arts d’Arnhem, Piet Zwart Institute de Rotterdam, i ha mostrat els seus projectes en exposicions i festivals com ara Impakt, Argos, Witte de With, Viper, Videoex, IFFR, i el Festival de Cinema Holandès.

JOAN SUBIRATS. Espai públic i espai comú
Enfront de la tradició consolidada a la societat industrial d’apropiació de l’esfera pública per les institucions, s’obren ara noves mirades sobre el que ens és comú, sobre els espais en què tractem de trobar respostes a problemes col·lectius. El canvi d’època que travessem posa en qüestió el paper de les institucions estatals en la seva centralitat, i també ofereix molts dubtes la creixent mercantilització que se’ns ofereix com a resposta, en moments en què creixen les desigualtats i les velles fórmules no semblen funcionar. És en aquest escenari on pren cos la resignificació del comú com a àmbit de subsistència, de creativitat compartida, de defensa del patrimoni bàsic. Podem parlar d’una esfera del comú, que trenqui amb el binomi públic (institucional) - privat (mercantil)?. Algunes experiències apunten amb força a la retrobada d’aquests espais i en aquests espais, d’accions i intervencions autònomes i amb altres usos de recursos i amb altres mètriques de valor.

Joan Subirats és professor de Ciència Política i investigador de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP) de la Universitat Autònoma de Barcelona. S’ha especialitzat en temes de polítiques públiques,gestió pública, innovació democràtica i canvi i transformació social. Col·labora en diversos mitjans de comunicació i és autor de nombroses publicacions especialitzades. Els seus darrers llibres són: Otra sociedad. ¿Otra política. Del "No nos representan" a la democracia de lo común (Icaria, 2011): Decisiones Públicas. Análisis y estudio de los procesos de decisión en políticas públicas (Ariel, 2014). www.igop.uab.es

Marco Stathopoulos, arquitecte. Va estudiar a l’École Spéciale d’Architecture a París i a ISAI Victor Horta, a Brussel·les. Ha treballat majoritàriament en vivenda i planificació urbana en diversos països europeus, com França, Bèlgica i Itàlia. Durant els últims anys, ha centrat el seu treball en l’adaptabilitat i actualment està fent recerca sobre Resiliència Urbana amb Chris Younès i Thierry Paquot. Ha publicat diversos articles a l’entorn d’aquesta qüestió i ha co-editat el llibre Alterarchitectures Manifesto (Eterotopia, Infolio, 2012). Del 2011 al 2013 ha treballat amb l’European Forum for Architectural Policies. Ha participat en l’organització de trobades a l’entorn de polítiques arquitectòniques al Parlament Europeu, en un projecte pilot a Europa d’arquitectes en residència, i a tallers en els quals s’ha treballat sobre qüestions com els processos d’innovació urbana o la participació ciutadana. www.pact.eu.com

Galeria d’imatges.