Dimarts 19 de setembre, 19 h.

Ritual del pan y las cenizas. In memoriam Víctor Grippo

Projecció. Homenatge a un dels pares del conceptualisme Llatinoamericà.

Una comissària d’art narra un diari filmat com a homenatge a un dels pares del conceptualisme Llatinoamericà. Gests alquímics sobre objectes primaris desvelen el valor del fet quotidià, convertits en eines d’acció social.

La construcció d’un forn en l’humil barri de Romerillo, en el context de la XII Biennal de La Habana, 2015, és un acte que rememora l’obra Construcción de un horno popular para hacer pan, que l’artista argentí Víctor Grippo, va portar a terme el 1972, amb la col·laboració de Gamarra i Rossi. L’obra fou censurada i destruïda l’endemà en una cèntrica plaça de Buenos Aires. La reflexió sobre unes imatges panoràmiques de l’autor, únic document de l’acció, estan en la mirada que dóna origen a aquest film. En paral·lel, es procedeix a anomenar el lloc on descansen les restes de l’artista, en la Necròpolis Colón de La Habana.

Un paisatge humà de comunitats transitòries, reunides en virtut al pa i a les cendres, travessa els significats polítics de la societat en la qual esdevé.

La pel·lícula serà presentada a través d’un diàleg entre Alicia Chillida, directora del documental, i Luz Muñoz, consultora i investigadora d’arts visuals.

Alicia Chillida és historiadora de l’art i comissària independent, nascuda a Sant Sebastià. Des de 1987 desenvolupa el seu treball tant en l’esfera pública com en la privada. Durant onze anys treballa per al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, on és comissària en cap dels Palacios de Velázquez i Palacio de Cristal. El 2004 accepta la direcció artística del Centro Atlántico de Arte Moderno, CAAM, a Las Palmas de Gran Canaria. El 2007 crea una plataforma independent per a la investigació, producció i edició de projectes d’art contemporani: Museo invisible, on inscriu actualment el seu treball.

Entre els seus projectes recents hi ha la primera retrospectiva de l’argentí Victor Grippo: Transformación, per al CGAC de Santiago de Compostel·la, 2013, que viatja a MUAC, Mèxic DF el 2014, i a Colòmbia, Biblioteca Luis Àngel Arango, Bogotà, 2015. Variacions sobre el Jardí Japonès, 2014-15, és el títol de l’exposició co-produïda per La Casa Encendida, Madrid, i el Patronato de la Alhambra, Granada. En 2016, comissaria la gran retrospectiva Gonzalo Chillida per Kubo Kutxa, Kursaal, Donostia, Sant Sebastià. I dirigeix ​​el film La Idea del Norte sobre el mateix artista. Participa en la XII Biennal de l’Havana amb Ritual del pan y las cenizas. I in memoriam Víctor Grippo, editat com a assaig visual, que presenta a Casa d’Amèrica, Madrid, 2016, i és adquirit, en crowdfunding, pel Museu de Philadelphia, USA, 2017. Participa, com a comissària convidada, en el concurs per el pavelló espanyol de la Biennal de Venècia, 2017, amb la proposta de l’artista Luis Bisbe. Presenta actualment l’exposició Housseinou Gasama, a Madrid, Areán & Vaquer, i a Barcelona, Espai10.

Luz Muñoz és curadora, consultora i investigadora en arts visuals. Postgraduada en Master of Arts CCC-Critical Curatorial a la Geneva University of Art and Design, Ginebra-Suïssa. Actualment és doctoranda del programa Societat i Cultura de la Universitat de Barcelona. Des del 2008 fins a l’actualitat forma part de l’equip central del projecte Documents of 20th Century Latin American and Latino Art at Digital Archive and Publication; projecte de l’International Center for de Arts of Americas (ICAA) al The Museum of Fine Arts, Houston, Texas-USA. Http://icaadocs.mfah.org/. Entre els anys 2011 i 2014 va formar part del Seminari Documenting Global Art: theories Databases, and Experimental Research Tools, coordinat per la Universitat de Barcelona i l’Institut Nacional d’Histoire de l’Art (INHA), França, i del programa CCC Pre-Doctorate / PhD Seminar a Geneva University of Art and Design, Ginebra, Suïssa. Actualment és Co-fundadora i curadora de l’Espai 10: Laboratori de les Arts Contemporànies a Barcelona.

Comissària del projecte i directora del film: Alicia Chillida en col·laboració amb Nidia Olmos de Grippo | Durada: 20 min. | Calendari: dimarts 19 de setembre del 2017, a 19.00 h. | Preu: gratuït. | Lloc: Fundació Antoni Tàpies | No cal inscripció prèvia. un p